B-körkort

På Lidingö Trafikskola kan du ta körkort för både Manuell och Automatväxlade bilar

Körkort för personbil

Alla personer som kör på vägarna behöver vara säkerhetsmedvetna och trafikutbildade. Därför ställs det vissa krav på dig som vill ta körkort. Ska du köra personbil eller lätt lastbil behöver du ett B-körkort. Här kan du läsa mer om vad som krävs om du vill ta ett B-körkort och vad du behöver tänka på.

B – körkort

Körkortsbehörigheten B ger rätt att köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.Med vanlig B-behörighet får man koppla ett lätt släp. Släpet räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, alternativt att släpets totalvikt inte är mer än 750 kg.
Om släpet väger mer än 750 kg får inte bilens och släpets totalvikt överstiga 3500 kg.

För att få ett B-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla:

1. Du har ett giltigt körkortstillstånd.
  2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  3. Du har fyllt 18 år.
  4. Du har gått riskutbildning och båda delarna är giltiga.
  5. Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
  6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt. (Transportstyrelsen)

Körkortstillstånd

Du behöver ett giltigt körkortstillstånd för att få övningsköra och göra förarprov för B-körkort. Om du ska övningsköra för utökad B (B96) och redan har B-behörighet krävs varken körkortstillstånd eller genomförd introduktionsutbildning.

När du ansöker om körkortstillstånd kontrollerar Transportstyrelsen om du uppfyller de krav samhället ställer på alla som ska ta körkort.

Du får ditt körkortstillstånd om du anses lämplig som förare med hänsyn till dina personliga och medicinska förhållanden. Läs mer på Transportstyrelsen.se

Kontakta oss så hjälper vi dig med både ansökningarna och syntestet för körkortstillståndet.

Första körlektionen

På Lidingö Trafikskola erbjuder vi körkortsutbildning för både automat och manuellt växlade bilar. Körkortsutbildningen startar normalt med en testlektion där vi kan bedöma nivån på dina förkunskaper, därefter gör vi tillsammans med dig upp en personlig utbildningsplan. Oavsett om du aldrig har suttit bakom ratten tidigare, eller har övningskört i flera år, så anpassar vi körkortsutbildningen efter dina nuvarande kunskaper.

Vid uppkörningen kan du hyra en av våra bilar. Tänk på att du måste ha ordnat med körkortstillståndet innan du får börja övningsköra så var ute i god tid med detta. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig med ansökningarna och syntestet för körkortstillståndet.

Personlig utbildningsplan

Alla har olika förutsättningar för att ta körkort. Därför erbjuder vi dig en personlig utbildningsplan, helt anpassad efter dina behov och förmågor. Vi hjälper dig att själv bestämma takten i din körkortsutbildning.

Privat handledare

Har du en privat handledare ser vi gärna att handledaren ibland följer med på körlektionerna, då vi kan prata igenom om hur körkortsutbildningen fortskrider och vad som kan vara lämpligt att öva mer på hemma.

Våra övningsbilar

Hos oss får du övningsköra med lättkörda och trafiksäkra Volkswagen Golf.